paniangielski.pl
Edukacja i rozwój

Dysleksja: przewodnik objawy, diagnoza, wsparcie. Czy to Twój problem?

Inga Grabowska.

21 sierpnia 2025

Dysleksja: przewodnik objawy, diagnoza, wsparcie. Czy to Twój problem?

Spis treści

Dysleksja to termin, który często budzi wiele pytań i niepokoju, zwłaszcza wśród rodziców. W tym artykule, jako Inga Grabowska, pragnę przedstawić kompleksowy przewodnik po dysleksji, który w przystępny sposób wyjaśni, czym jest to zaburzenie, jak je rozpoznać na różnych etapach życia, gdzie szukać profesjonalnej pomocy oraz jakie formy wsparcia przysługują osobom zdiagnozowanym w Polsce.

Dysleksja to specyficzne trudności w nauce nie problem z inteligencją.

  • Dysleksja rozwojowa to zaburzenie o podłożu neurobiologicznym, które objawia się głównie problemami z płynnym czytaniem i poprawnym pisaniem.
  • Nie ma ona żadnego związku z poziomem inteligencji dotyka osoby o prawidłowym, a nawet wysokim ilorazie inteligencji.
  • Wyróżnia się jej trzy główne rodzaje: dysleksję (trudności w czytaniu), dysortografię (problemy z ortografią) i dysgrafię (niski poziom graficzny pisma).
  • Objawy dysleksji są widoczne już w wieku przedszkolnym, a zmieniają się wraz z wiekiem i wymaganiami edukacyjnymi.
  • Formalną diagnozę stawia się w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a wydana opinia uprawnia ucznia do konkretnych dostosowań w szkole.

Czym jest dysleksja i dlaczego nie ma nic wspólnego z inteligencją?

Rozszyfrowujemy pojęcie: Czym jest dysleksja rozwojowa?

Dysleksja rozwojowa to nic innego jak specyficzne zaburzenie w uczeniu się, które ma swoje podłoże neurobiologiczne. Objawia się przede wszystkim trudnościami w dokładnym i płynnym rozpoznawaniu słów, a także słabymi zdolnościami dekodowania i poprawnej pisowni. Kluczowe jest zrozumienie, że te trudności wynikają z deficytu fonologicznego i są niewspółmierne do pozostałych zdolności poznawczych danej osoby. Co więcej, nie są one efektem zaniedbań edukacyjnych czy braku motywacji, co często bywa mylnie interpretowane.

Mózg dyslektyka, czyli neurobiologiczne podłoże trudności

Kiedy mówimy o dysleksji, mówimy o nieco innej organizacji pracy mózgu, a nie o jego uszkodzeniu czy niższej sprawności. Badania neurobiologiczne pokazują, że u osób z dysleksją pewne obszary mózgu, odpowiedzialne za przetwarzanie języka, w tym za fonologię (czyli rozpoznawanie i manipulowanie dźwiękami mowy), pracują inaczej lub z mniejszą efektywnością. To właśnie te uwarunkowania sprawiają, że czytanie i pisanie stają się dla dyslektyków znacznie większym wyzwaniem. Ważne jest, aby pamiętać, że nie jest to ani "wina" dziecka, ani przejaw jego "lenistwa", lecz wynik specyficznej budowy i funkcjonowania układu nerwowego.

Dysleksja, dysortografia, dysgrafia jakie są między nimi różnice?

Często używamy ogólnego terminu "dysleksja", ale warto wiedzieć, że w jego obrębie wyróżniamy kilka specyficznych trudności w uczeniu się. Oto główne z nich:

  • Dysleksja: odnosi się przede wszystkim do specyficznych trudności w nauce czytania. Osoby z dysleksją mogą czytać wolno, z błędami, mieć problem ze zrozumieniem tekstu.
  • Dysortografia: to trudności z opanowaniem poprawnej pisowni. Charakteryzuje się popełnianiem licznych błędów ortograficznych, nawet mimo znajomości zasad pisowni.
  • Dysgrafia: dotyczy trudności z opanowaniem czytelnego i estetycznego pisma. Pismo osoby z dysgrafią jest często nieczytelne, niestaranne, a litery są nierówne.
  • Dyskalkulia: choć często klasyfikowana osobno, jest to zaburzenie pokrewne, które objawia się specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, rozumieniu pojęć liczbowych i wykonywaniu działań.

Fakty i mity: Obalamy najczęstsze stereotypy na temat dysleksji

MIT FAKT
Dysleksja to choroba. Dysleksja to zaburzenie rozwojowe o podłożu neurobiologicznym, a nie choroba. Nie można jej "wyleczyć", ale można skutecznie wspierać i kompensować trudności.
Dysleksja dotyka tylko osoby o niskiej inteligencji. To jeden z największych mitów! Dysleksja występuje u osób o przeciętnym, a nawet ponadprzeciętnym ilorazie inteligencji. Nie ma związku z poziomem intelektualnym.
Dysleksja to wynik lenistwa lub braku chęci do nauki. To absolutnie nieprawda. Osoby z dysleksją często wkładają znacznie więcej wysiłku w naukę czytania i pisania niż ich rówieśnicy. Ich trudności wynikają z odmiennej pracy mózgu.
Dysleksja mija z wiekiem. Dysleksja jest zaburzeniem trwającym przez całe życie. Jej objawy mogą się zmieniać i być mniej widoczne dzięki pracy i strategiom kompensacyjnym, ale nie "mija".
Dysleksja to problem, z którym trzeba sobie radzić samemu. W Polsce dostępne są liczne formy wsparcia od diagnozy w poradniach, przez zajęcia terapeutyczne, po dostosowania w szkole i na egzaminach.

dziecko w wieku przedszkolnym mające trudności z prostą układanką z literami

Jakie objawy mogą świadczyć o dysleksji na różnych etapach życia?

Rozpoznanie dysleksji wymaga wnikliwej obserwacji, ponieważ jej objawy zmieniają się wraz z wiekiem i rosnącymi wymaganiami edukacyjnymi. Jako ekspertka, zawsze podkreślam, że wczesne wychwycenie sygnałów jest kluczowe dla skutecznego wsparcia.

Sygnały alarmowe w wieku przedszkolnym (grupa ryzyka dysleksji)

Już w wieku przedszkolnym możemy zaobserwować pewne sygnały, które mogą świadczyć o tzw. grupie ryzyka dysleksji. Warto zwrócić uwagę na:

  • Małą sprawność ruchową, zarówno w zakresie motoryki dużej (np. trudności z łapaniem piłki), jak i małej (np. problemy z zapinaniem guzików, wiązaniem sznurówek).
  • Trudności z budowaniem z klocków, układaniem puzzli, rysowaniem prostych kształtów.
  • Opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, trudności z wypowiadaniem złożonych słów.
  • Problemy z zapamiętywaniem krótkich wierszyków, piosenek, nazw dni tygodnia czy miesięcy.
  • Trudności z odróżnianiem prawej i lewej strony.
  • Mała precyzja w naśladowaniu ruchów, problem z utrzymaniem równowagi.

Jak rozpoznać dysleksję we wczesnych klasach szkolnych (I-III)?

W momencie rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, objawy stają się bardziej wyraźne, ponieważ dziecko mierzy się z nauką czytania i pisania. W klasach I-III należy zwrócić uwagę na:

  • Wyraźne trudności z nauką czytania dziecko czyta bardzo wolno, sylabizuje, zgaduje słowa, przekręca je.
  • Mylenie liter o podobnym kształcie (np. "b" z "d", "p" z "g", "m" z "n") lub o podobnym brzmieniu.
  • Trudności z poprawnym pisaniem opuszczanie lub dodawanie liter, przestawianie ich w wyrazach (np. "dom" zamiast "mod"), pisanie wyrazów łącznie lub rozdzielnie.
  • Problemy z łączeniem liter w słowa podczas pisania ze słuchu.
  • Niska sprawność grafomotoryczna pismo jest nieczytelne, litery są nierówne, wychodzą poza linie.
  • Trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, dni tygodnia, miesięcy.

Trudności ucznia w klasach IV-VIII na co skarżą się starsze dzieci?

Wraz z przejściem do starszych klas szkolnych, wymagania edukacyjne rosną, a objawy dysleksji mogą przybierać nieco inną formę. Uczniowie w klasach IV-VIII często doświadczają:

  • Wolnego tempa czytania, co utrudnia nadążanie za rówieśnikami i efektywne przyswajanie wiedzy z wielu przedmiotów.
  • Trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu, zwłaszcza dłuższych i bardziej złożonych fragmentów, co wpływa na wyniki z historii, biologii czy geografii.
  • Licznych błędów ortograficznych i interpunkcyjnych w pracach pisemnych, mimo znajomości zasad.
  • Problemów z pisaniem wypracowań, referatów trudności w organizacji myśli, budowaniu zdań i spójności tekstu.
  • Trudności z nauką języków obcych, zwłaszcza w zakresie pisania i czytania.
  • Niska samoocena i frustracja z powodu niepowodzeń szkolnych.

Dysleksja u dorosłych ukryty problem, który wpływa na całe życie

Wiele osób myśli, że dysleksja to problem, który mija wraz z zakończeniem edukacji. Nic bardziej mylnego! Dysleksja jest zaburzeniem trwającym przez całe życie, choć dorośli często rozwijają skuteczne strategie kompensacyjne. U osób dorosłych dysleksja może objawiać się unikaniem czytania dla przyjemności, trudnościami w szybkim czytaniu i pisaniu notatek, problemami z organizacją i planowaniem zadań, a także z orientacją w terenie. Nierzadko towarzyszy temu niższa samoocena, poczucie wstydu czy frustracja z powodu wolniejszego tempa pracy. Ważne jest, aby dorośli z dysleksją również szukali wsparcia i zrozumienia, ponieważ odpowiednie strategie mogą znacząco poprawić jakość ich życia zawodowego i osobistego.

Jak wygląda proces diagnozy dysleksji w Polsce krok po kroku?

Diagnoza dysleksji to proces, który wymaga zaangażowania zarówno rodziców, jak i specjalistów. Chcę Wam przedstawić, jak wygląda to w Polsce, krok po kroku, abyście wiedzieli, czego się spodziewać.

Od niepokoju rodzica do profesjonalnej diagnozy

  1. Pierwsze obserwacje: Proces zazwyczaj rozpoczyna się od niepokojących obserwacji rodzica lub nauczyciela, którzy zauważają u dziecka trudności w nauce czytania, pisania lub inne sygnały z grupy ryzyka dysleksji.
  2. Zgłoszenie do poradni psychologiczno-pedagogicznej: Jeśli te trudności utrzymują się i nie ustępują mimo wsparcia w szkole, rodzice powinni zgłosić się do publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie jest wymagane skierowanie.
  3. Wywiad i wstępna konsultacja: W poradni przeprowadzany jest szczegółowy wywiad z rodzicami, a często także z dzieckiem i nauczycielem. Celem jest zebranie informacji o rozwoju dziecka, jego historii edukacyjnej i zaobserwowanych trudnościach.
  4. Specjalistyczne badania: Następnie dziecko poddawane jest serii badań psychologicznych i pedagogicznych. Psycholog ocenia m.in. poziom inteligencji, pamięć, koncentrację uwagi, percepcję wzrokową i słuchową. Pedagog bada umiejętności czytania, pisania, analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej. Czasem konieczna jest również konsultacja logopedyczna.
  5. Analiza wyników i diagnoza: Na podstawie zebranych danych i wyników badań, zespół specjalistów (psycholog, pedagog, logopeda) dokonuje kompleksowej oceny. Jeśli kryteria dysleksji zostaną spełnione, wydawana jest pisemna opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

Opinia o dysleksji co oznacza ten dokument i do czego uprawnia?

Oficjalna opinia o dysleksji, wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, to niezwykle ważny dokument. Jest to formalne potwierdzenie specyficznych trudności w uczeniu się u dziecka. Opinia ta stanowi podstawę do wdrożenia w szkole zaleconych dostosowań i form pomocy, które mają na celu wyrównanie szans edukacyjnych ucznia. Bez tej opinii szkoła nie ma podstaw prawnych do stosowania specjalnych udogodnień, dlatego jej uzyskanie jest kluczowym krokiem w procesie wspierania dziecka z dysleksją.

uczeń piszący egzamin z dodatkowym czasem na zegarze w tle

Jakie prawa i udogodnienia przysługują uczniowi z dysleksją w szkole?

Posiadanie opinii o dysleksji otwiera drzwi do szeregu dostosowań, które mają na celu ułatwienie uczniowi funkcjonowania w systemie edukacji i zapewnienie mu równych szans. W Polsce uczeń z orzeczoną dysleksją ma prawo do:

  • Dostosowania form i metod pracy na lekcjach: Nauczyciele powinni uwzględniać specyficzne potrzeby ucznia, np. poprzez częstsze odpytywanie ustne, unikanie głośnego czytania przy całej klasie, stosowanie pomocy wizualnych.
  • Wydłużenia czasu na sprawdzianach i egzaminach: Dotyczy to zarówno bieżących sprawdzianów w szkole, jak i kluczowych egzaminów zewnętrznych, takich jak egzamin ósmoklasisty czy matura. Jest to jedno z najważniejszych udogodnień, które pozwala uczniowi spokojniej i dokładniej wykonać zadania.
  • Zastosowania alternatywnych form sprawdzania wiedzy: Tam, gdzie to możliwe i uzasadnione, uczeń może być oceniany w inny sposób niż pisemny, np. poprzez odpowiedzi ustne, projekty, prezentacje.
  • Nieoceniania błędów ortograficznych i interpunkcyjnych: W pracach pisemnych ucznia z dysleksją błędy te mogą być nie brane pod uwagę przy ocenie merytorycznej lub oceniane według łagodniejszych kryteriów. Nauczyciel powinien jednak wskazywać błędy i zachęcać do ich poprawiania w ramach terapii.
  • Korzystania z dodatkowych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych: Szkoła ma obowiązek zorganizować dla ucznia zajęcia, które mają na celu usprawnienie funkcji deficytowych i wyrównanie braków edukacyjnych. Są to zajęcia prowadzone przez pedagoga lub terapeutę.
  • Dostosowania kryteriów oceniania: Ocenianie powinno uwzględniać trudności wynikające z dysleksji, koncentrując się na merytorycznej stronie pracy i wysiłku włożonym w jej wykonanie.
  • Możliwości korzystania z pomocy dydaktycznych: Uczeń może mieć prawo do używania specjalnych narzędzi, takich jak linijki do czytania, nakładki na tekst, czy programy komputerowe wspierające naukę.

Jak skutecznie wspierać dziecko z dysleksją przez terapię i ćwiczenia?

Diagnoza to dopiero początek drogi. Prawdziwa praca zaczyna się wraz z wdrożeniem terapii i systematycznych ćwiczeń. Moim zdaniem, kluczem do sukcesu jest konsekwencja i holistyczne podejście.

Najważniejsze metody terapii pedagogicznej stosowane w Polsce

Terapia pedagogiczna w przypadku dysleksji ma na celu usprawnianie funkcji deficytowych, czyli tych obszarów, które sprawiają dziecku trudności (np. percepcja wzrokowa, słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa). W Polsce stosuje się wiele skutecznych metod. Do popularnych należy Metoda Dobrego Startu, która poprzez ruch, słuch i wzrok integruje funkcje psychomotoryczne. Inne podejścia to np. metoda Warnkego, skupiająca się na treningu centralnego przetwarzania słuchowego, czy specjalistyczne programy komputerowe, które angażują dziecko w ćwiczenia w atrakcyjnej formie. Ważne jest, aby terapia była dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Jak ćwiczyć w domu? Praktyczne porady dla rodziców

Wsparcie w domu jest nieocenione. Rodzice mogą znacząco pomóc dziecku, stosując proste, ale systematyczne ćwiczenia. Oto kilka praktycznych porad:

  1. Regularność i krótki czas: Ćwiczcie codziennie, ale krótko 10-15 minut to często więcej niż jednorazowa, długa sesja. Unikajcie zmęczenia i zniechęcenia.
  2. Pozytywna atmosfera: Stwórzcie przyjemne środowisko do nauki. Niech ćwiczenia będą zabawą, a nie karą. Chwalcie za wysiłek, nie tylko za efekty.
  3. Ćwiczenia percepcji słuchowej: Bawcie się w rymowanki, dzielenie wyrazów na sylaby i głoski, rozpoznawanie pierwszych i ostatnich głosek w wyrazach. Możecie też odtwarzać dźwięki i prosić dziecko o ich rozpoznanie.
  4. Ćwiczenia percepcji wzrokowej: Układajcie puzzle, wyszukujcie różnice na obrazkach, odnajdujcie ukryte przedmioty, kopiujcie wzory. Pomocne są też gry w memory.
  5. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej: Rysowanie po śladzie, kalkowanie, lepienie z plasteliny, nawlekanie koralików, wycinanie nożyczkami to wszystko wzmacnia precyzję ruchów.
  6. Czytanie na głos: Czytajcie dziecku, a następnie zachęcajcie je do czytania na głos, nawet jeśli jest to wolne i z błędami. Możecie czytać naprzemiennie, po jednym zdaniu.
  7. Gry planszowe i karciane: Wiele gier rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie, co pośrednio wspiera funkcje deficytowe.

Nowoczesne technologie w służbie dyslektykom: aplikacje i programy komputerowe

Współczesna technologia oferuje wiele narzędzi, które mogą być doskonałym uzupełnieniem tradycyjnej terapii. Dostępne są specjalistyczne programy komputerowe i aplikacje mobilne, które w interaktywny i angażujący sposób wspierają rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej, pamięci czy umiejętności czytania. Dzięki nim ćwiczenia stają się bardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży, co zwiększa ich motywację i efektywność terapii. Warto poszukać rekomendowanych rozwiązań, które są dostosowane do wieku i potrzeb dziecka.

Wsparcie emocjonalne jak budować poczucie własnej wartości u dziecka?

Trudności związane z dysleksją często prowadzą do frustracji, niskiej samooceny i poczucia odmienności. Dlatego wsparcie emocjonalne jest absolutnie kluczowe. Jako rodzice i nauczyciele, musimy pamiętać, aby doceniać wysiłek dziecka, a nie tylko efekty. Chwalmy za każdą próbę, za wytrwałość, za to, że się nie poddaje. Skupiajmy się na jego mocnych stronach i talentach każde dziecko ma w sobie coś wyjątkowego. Zachęcajmy do rozwijania pasji, które nie są związane z czytaniem i pisaniem. Poczucie własnej wartości zbudowane na sukcesach w innych dziedzinach pomoże dziecku radzić sobie z wyzwaniami dysleksji.

Przeczytaj również: Pierwszy skok rozwojowy: co dzieje się z dzieckiem w 5. tygodniu?

Dysleksja to inne spojrzenie na świat poznaj historie ludzi sukcesu

Patrząc na dysleksję, łatwo jest skupić się wyłącznie na trudnościach. Ja jednak zawsze staram się pokazać inną perspektywę perspektywę unikalnych talentów i niezwykłych zdolności, które często idą w parze z tym zaburzeniem. Historie sławnych dyslektyków są tego najlepszym dowodem.

Sławni dyslektycy, którzy zmienili świat

Wielu wybitnych ludzi, którzy zmienili świat, zmagało się z dysleksją. Ich historie pokazują, że trudności w nauce nie determinują przyszłego sukcesu:

  • Albert Einstein: Jeden z największych fizyków w historii, twórca teorii względności. Miał trudności w szkole, zwłaszcza z językami.
  • Steve Jobs: Współzałożyciel Apple, wizjoner, który zrewolucjonizował świat technologii. Był znany z kreatywnego i nieszablonowego myślenia.
  • Leonardo da Vinci: Genialny artysta, wynalazca, naukowiec epoki renesansu. Jego notatki pisane były lustrzanym odbiciem, co często jest wiązane z dysleksją.
  • Walt Disney: Twórca imperium Disneya, producent filmowy i animator. Jego wyobraźnia i zdolności artystyczne były niezwykłe.
  • Keira Knightley: Znana aktorka, która otwarcie mówi o swojej dysleksji i o tym, jak nauczyła się z nią żyć i pracować.
  • Richard Branson: Założyciel Virgin Group, przedsiębiorca i miliarder. Miał poważne problemy w szkole, ale jego kreatywność i zdolności biznesowe są niezaprzeczalne.

Jak przekuć trudności w unikalne talenty i supermoce?

Historie tych wybitnych osób pokazują, że dysleksja, choć stanowi wyzwanie, często wiąże się z rozwojem innych, ponadprzeciętnych talentów. Osoby z dysleksją nierzadko posiadają niezwykłą kreatywność, rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną, zdolność do myślenia holistycznego i widzenia problemów z różnych perspektyw. Mogą być świetnymi inżynierami, artystami, przedsiębiorcami czy naukowcami, którzy dzięki swojej "innej" budowie mózgu, dostrzegają rozwiązania tam, gdzie inni ich nie widzą. Pamiętajmy, że dysleksja to nie defekt, lecz unikalny sposób przetwarzania informacji. Z odpowiednim wsparciem i zrozumieniem, trudności można przekuć w prawdziwe supermoce, które pozwolą odnieść sukces i wzbogacić świat.

Najczęstsze pytania

Dysleksja rozwojowa to neurobiologiczne zaburzenie w uczeniu się, objawiające się trudnościami w czytaniu i pisaniu. Nie ma żadnego związku z poziomem inteligencji – dotyka osoby o prawidłowym, a nawet wysokim ilorazie inteligencji.

W przedszkolu sygnały to m.in. mała sprawność ruchowa, trudności z rysowaniem, opóźniony rozwój mowy, problemy z zapamiętywaniem wierszyków oraz mylenie prawej i lewej strony. To tzw. grupa ryzyka dysleksji.

Proces diagnozy rozpoczyna się od obserwacji, a następnie kieruje się do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Tam przeprowadzane są badania psychologiczne i pedagogiczne, na podstawie których wydawana jest opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się.

Uczniowie z dysleksją mają prawo do wydłużonego czasu na egzaminach, dostosowania form pracy, łagodniejszych kryteriów oceniania błędów ortograficznych oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkole.

Oceń artykuł

Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline

Tagi

czym jest dysleksja
/
czym jest dysleksja rozwojowa
/
objawy dysleksji u przedszkolaka
/
jak rozpoznać dysleksję u dorosłych
Autor Inga Grabowska
Inga Grabowska
Nazywam się Inga Grabowska i od ponad dziesięciu lat zajmuję się edukacją oraz nauczaniem języka polskiego. Posiadam wykształcenie filologiczne oraz liczne certyfikaty, które potwierdzają moje umiejętności w zakresie metodyki nauczania. Moim celem jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również inspirowanie uczniów do odkrywania piękna języka polskiego oraz jego bogatej kultury. Specjalizuję się w tworzeniu materiałów dydaktycznych, które są zarówno przystępne, jak i angażujące. Wierzę, że każdy uczeń ma swój unikalny sposób uczenia się, dlatego staram się dostosować metody nauczania do indywidualnych potrzeb. Moje podejście opiera się na rzetelnych źródłach i aktualnych badaniach, co zapewnia wysoką jakość informacji, które przekazuję. Pisząc dla paniangielski.pl, pragnę dzielić się moją pasją do języka polskiego oraz wspierać innych w ich edukacyjnej podróży. Moim celem jest tworzenie przestrzeni, w której każdy będzie mógł rozwijać swoje umiejętności językowe i czerpać radość z nauki.

Napisz komentarz

Polecane artykuły